فصل اوّل: اثبات وجود خدا
در کتب کلامى و فلسفى، براى اثبات وجود خداوند متعال، براهین و دلایل فراوانى اقامه شده است که در اینجا، سه برهان را که فهم آن آسانتر است مىآوریم:
الف) برهان فطرت
کلمه «فطرت» در لغت به معناى «سرشت» است و فطرى بودن وجود خداوند به دو معنى است:
یکى اینکه اثبات وجود او احتیاج به استدلال و اکتساب ندارد و مانند همه بدیهیّات، امرى ضرورى و بسیار روشن است. خداوند مىفرماید:
«افِى اللَّهِ شَکٌّ فاطِرِ السَّمواتِ وَ الْارْض».[1] «آیا در وجود خدا که خالق آسمانها و زمین است تردیدى هست»؟
یعنى از تصوّر خلقت جهان هستى، تصدیق به وجود خالقى مدبّر، عالم و حکیم لازم مىآید.
به تعبیر دیگر، هر گاه انسان، آفرینش جهان هستى را با این همه عظمت ویژه، در ذهن و فکر خود تصویر و تصوّر کند، بلافاصله در ذات و فطرت خود به وجود آفریدگارى دانا و تدبیر کننده و عظیم، تصدیق و گواهى خواهد داد.
معناى دیگر فطرى بودنِ وجود خداوند این است که انسان، روحى خداجو دارد و در حقیقت خداجویى و خدایابى در عمق جان وى حاکم است و اگر حجابهاى غفلت و مادیّت از پیش چشم او برداشته شود خداوند را مىیابد همانگونه که انسان تشنه، تشنگى را در مىیابد.
مراد از فطرت در اینجا معناى دوّم است، زیرا وقتى دست انسان در بن بستهاى زندگى از همه اسباب ظاهرى کوتاه، و به تعبیر دیگر غفلتها و حجابها زایل شد خداوند را با چشم فطرت مىبیند و نا خود آگاه نجات و حاجت خود را از او مىخواهد. در این حالت، انسان خداى متعال را با
______________________________
(۱)- ابراهیم/ ۱۰٫
رساله توضیح المسائل، ص: ۴۶۷
علم حضورى مىیابد، مانند تشنهاى که پس از نوشیدن آب، رفع عطش را با علم حضورى در مىیابد. رسالت همه پیامبران الهى نیز این بوده است که این حالت توجّه و حضور را در انسان دائمى کنند تا انسان همیشه و در همه لحظات خداجو باشد. و خود را در محضر خداوند متعال ببیند.
ب) برهان نظم
اوّلًا شکى نیست که نظمى دقیق بر عالم وجود حکم فرماست و هیچ عاقلى نیست که در وجود نظم در موجودات مادّى- از اتم گرفته تا کهکشانها- تردید کند.
ثانیاً وجود نظم و تدبیر نیز بدون ناظم و مدبِّر ممکن نیست و هیچ عاقلى نظم را زاییده تصادف و اتّفاق نمىداند. بنابراین عقل از روى ضرورت حکم مىکند که نظم و تدبیر این جهان، گواه روشنى بر وجود مدبّرى حکیم است.[۲] خداوند مىفرماید:
«سَنُرِیهِمْ ایاتِنا فِى الْافاقِ وَ فى انْفُسِهِمْ حَتّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ انَّهُ الْحَقُّ».[3] ما آیات خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان هویدا مىکنیم تا آشکار شود که وجود خداوند حقّ است»
ج) برهان امکان
تردیدى نیست که وجود، عارض بر جهان هستى شده است و به عبارت دیگر وجود براى جهان ضرورت ندارد و به اصطلاح منطقى، عالَم «ممکن الوجود» است. پس باید کسى این وجود و هستى را به جهان، اعطاء کرده باشد. حال این کس:
۱) یا خودِ اوست یعنى عالَم به خودش، وجود داده است که در این صورت، «دور» یعنى
______________________________
(۱)- نقل کردهاند که «نیوتن»، مدلى از منظومه شمسى ساخته و آن را به سقف کارگاه علمى خود آویخته بود و گاه براى رفع خستگى آن را به کار مىانداخت و از حرکت خاصّ آن لذّت مىبرد. نیوتن، دوستى داشت که منکر خداوند بود و بارها درباره وجود خداوند با او مناظره کرده بود. روزى به دیدار نیوتن آمد. نیوتن دستگاه را به کار انداخت. دوستش شگفتزده پرسید: چه کسى این را ساخته است؟ نیوتن با خونسردى گفت: سازندهاى ندارد و خود بخود به وجود آمده است. دوستش گفت: چنین چیزى ممکن نیست. بعد از گفتگوى بسیار، نیوتن گفت: چگونه این منظومه کوچک سازندهاى دارد ولى جهان گسترده هستى بدون خالق مدبّر است؟
(۲)- فصّلت/ ۵۳٫
رساله توضیح المسائل، ص: ۴۶۸
توقّف چیزى بر خودش لازم مىآید. و در علم منطق اثبات شده است که «دور» باطل و محال است.
۲) یا چیزى غیر از عالَم، به عالَم هستى داده و خود آن هم، هستى را از عالَم گرفته است یعنى با تأثیر در یکدیگر، وجود و هستى را از همدیگر اخذ کردهاند که در این صورت هم باز «دور» لازم مىآید و در نتیجه به سوى باطل و محال مىرود.
۳) یا چیزى غیر از عالَم است که خودِ آن هم داراى علّت دیگرى است و آن علّت نیز علّت دیگرى دارد که لازمه این امر، وجودِ سلسلهاى از علل غیر متناهى (علّتهاى ناشدنى) و در نتیجه «تَسلسُل» است و در علم منطق اثبات شده است که «تسلسل» نیز باطل است، زیرا معناى آن وجود معلولهاى بدون علّت است که تصوّر آن با حکم به عدم آن همراه است و به عبارت دیگر بطلان آن بدیهى است.
۴) و یا اینکه، اعطاء کننده هستى به عالَم، «واجب الوجود» است که هستىِ آن، از خودِ اوست و همه هستیها نیز از او سرچشمه مىگیرد. در لغت فارسى به این موجود «خدا» و در لغت عربى به او «اللَّه» مىگویند. قرآن شریف این برهان را در سخنى رسا و بسیار موجز چنین بیان فرموده است:
«امْ خُلِقُوا مِنْ غَیْرِ شَىءٍ امْ هُمْ الْخالِقُون»[4] «آیا خود بخود آفریده شدهاند یا خود خالق خویش هستند؟ (هر دو محال است پس خالق شما خداوند است)».
و نکتهاى که باید به آن توجّه داشته باشیم این است که: چون در این جهان هستى، حیات، قدرت، علم، شعور، اراده و مانند اینها حکم فرماست پس باید واجب الوجود که هستى بخش این جهان است نیز داراى کلّیه این فضایل باشد، زیرا:
ذات نایافته از هستى بخش |
|
کِى تواند که شود هستى بخش؟ |
|
|
|
بنابراین، اینکه گفته شده که منشأ این جهان مادّه و انرژى است که همو واجب الوجود است علاوه بر اینکه دلیلى ندارد و قرآن شریف نیز آن را تخیّل و گمانى بیش نمىداند،[۵] دلیل بر ردّ
______________________________
(۱)- طور/ ۳۵٫
(۲)- وَ قالُوا ما هِىَ الاّ حَیاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما یُهْلِکُنا الّا الدَّهْرُ وَ ما لَهُمْ بِذلِکَ مِنْ عِلْمٍ انْ هُمْ الاّ یَظُنُّونَ «کافران گفتند: زندگى ما چیزى جز زندگى همین دنیا نیست که مىمیریم و زنده مىشویم (گروهى مىروند و گروهى مىآیند) و جز طبیعت ما را هلاک نمىکند، این سخن نه از روى علم است بلکه گمانى بیش نیست» (جاثیه/ ۲۴).
رساله توضیح المسائل، ص: ۴۶۹
آن نیز وجود دارد و آن اینکه مادّه و انرژى و مانند اینها که علم، قدرت، شعور، حیات، اراده و ….
ندارند چگونه مىتوانند جهانى سراسر علم، قدرت، شعور، حیات، اراده و …. خلق کنند؟
فصل دوّم: اثبات توحید
«توحید»، اوّلین اصل از اصول دین و به معناى یکتایى خداوند متعال است. در فصل اوّل دلایل وجود خداوند را بیان کردیم و در این فصل به بیان دلایل یکتا بودن خداوند مىپردازیم. از میان ادّله فراوان توحید، نیز سه دلیل را برمىگزینیم:
الف) برهان فطرت
انسان همانگونه که در بن بستها اصلِ وجود خدا را مىیابد و او را مىخواند، همچنین در مىیابد که او یکى است. شنیده نشده است کسى در حال اضطرار به دو مبدأ فیض دهنده و به دو پناهگاه پناه ببرد و به عبارت دیگر چنانکه خدا را در مىیابد، وحدت مطلق آن ذات مقدّس را نیز درمىیابد:
«فَاذا رَکِبُوا فِى الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ الَى الْبَرِّ اذا هُمْ یُشْرِکُون»[6] «هنگامى که در کشتى سوار شوند [و با خطرات مواجه گردند] خدا را با اخلاص (و یکتایى) مىخوانند و چون خدا ایشان را به ساحل نجات رساند [دوباره در اثر غفلت]، مشرک مىشوند».
ب) برهان نظم
این برهان داراى چندین بیان است، یک بیان این است که: اگر دو خداوند وجود داشته باشد باید هر یک مستقلًاّ در این جهان تأثیر داشته باشد که لازمه آن وارد شدن دو علّت بر معلول
______________________________
(۱)- عنکبوت/ ۶۵٫
رساله توضیح المسائل، ص: ۴۷۰
واحد است و این محال است.
تقریر دیگر چنین است: شکّى نیست که در جهان هستى نظم واحدى حکم فرما است. به طورى که اگر ذرّهاى از این جهان جابجا شود در کلّ نظام آن اختلال پیش خواهد آمد. وقتى وحدت نظم قطعى باشد، شکّى باقى نمىماند که نظم دهنده واحدى نیز بر جهان هستى حکم فرما است، زیرا اگر دو نظم دهنده بود، وحدتى در میان نبود و اگر وحدت نظم نبود این عالم نابود مىشد، چنانکه قرآن شریف نیز مىفرماید:
«لَو کانَ فیهِما الِهَهٌ الّا اللَّهُ لَفَسَدَتا».[7] «اگر خدایى غیر از اللَّه در آسمان و زمین بود، آسمان و زمین نابود مىشدند».
ج) برهان امکان
اگر دو خدا در این جهان بود هر دو محدود بودند، زیرا لازمه دوتا بودن، محدودیّت است و خداى محدود، خدا نیست، زیرا نتیجه محدود بودن، احتیاج و ناتوانى است. به اصطلاح فلسفى از تصوّر دو خدا تصدیق به اینکه هیچ یک خدا نباشند لازم مىآید و به اصطلاح منطقى از تصوّر دو خدا، وجود دو ممکن الوجود لازم مىآید، زیرا واجب الوجود وجودى است که محدود نباشد.
همانگونه که قرآن شریف نیز مىفرماید:
«وَ ما کانَ مَعَهُ مِنْ الهٍ اذاً لَذَهَبَ کُلُّ الهٍ بِما خَلَقَ وَ لَعَلا بَعْضُهُمْ عَلى بَعْضٍ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُون».[8] «معبود دیگرى با خداوند نیست و اگر چنین بود هر معبودى مخلوق خود را تدبیر مىکرد و بعضى بر بعضى دیگر برترى مىجستند، منزّه است خدا از آنچه (کافران) وصف مىکنند».
بیان و تقریر دیگر این برهان چنین است: خدا موجودى است که وجود براى آن ضرورت دارد و ازلى، ابدى و غیرمتناهى است. معلوم است که فرض چنین وجودى، موجب طرد و نفى خداى دیگر است و به عبارت فلسفى، تصوّر آن، وحدت آن و طرد هر واجب دیگرى را لازم دارد، زیرا اگر واجب دیگرى وجود داشته باشد، غیر متناهى نیست.
______________________________
(۱)- انبیاء/ ۲۲٫
(۲)- مؤمنون/ ۹۱٫
رساله توضیح المسائل، ص: ۴۷۱
«هُوَ الْاوَّلُ وَ الْاخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَىءٍ عَلیم»»[9] «اوّل و آخر و پیدا و پنهان، اوست و او به هر چیز آگاه است».[10]
[۱] ( ۱)- ابراهیم/ ۱۰٫
[۲] ( ۱)- نقل کردهاند که« نیوتن»، مدلى از منظومه شمسى ساخته و آن را به سقف کارگاه علمى خود آویخته بود و گاه براى رفع خستگى آن را به کار مىانداخت و از حرکت خاصّ آن لذّت مىبرد. نیوتن، دوستى داشت که منکر خداوند بود و بارها درباره وجود خداوند با او مناظره کرده بود. روزى به دیدار نیوتن آمد. نیوتن دستگاه را به کار انداخت. دوستش شگفتزده پرسید: چه کسى این را ساخته است؟ نیوتن با خونسردى گفت: سازندهاى ندارد و خود بخود به وجود آمده است. دوستش گفت: چنین چیزى ممکن نیست. بعد از گفتگوى بسیار، نیوتن گفت: چگونه این منظومه کوچک سازندهاى دارد ولى جهان گسترده هستى بدون خالق مدبّر است؟
[۳] ( ۲)- فصّلت/ ۵۳٫
[۴] ( ۱)- طور/ ۳۵٫
[۵] ( ۲)- وَ قالُوا ما هِىَ الاّ حَیاتُنَا الدُّنْیَا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما یُهْلِکُنا الّا الدَّهْرُ وَ ما لَهُمْ بِذلِکَ مِنْ عِلْمٍ انْ هُمْ الاّ یَظُنُّونَ« کافران گفتند: زندگى ما چیزى جز زندگى همین دنیا نیست که مىمیریم و زنده مىشویم( گروهى مىروند و گروهى مىآیند) و جز طبیعت ما را هلاک نمىکند، این سخن نه از روى علم است بلکه گمانى بیش نیست»( جاثیه/ ۲۴).
[۶] ( ۱)- عنکبوت/ ۶۵٫
[۷] ( ۱)- انبیاء/ ۲۲٫
[۸] ( ۲)- مؤمنون/ ۹۱٫
[۹] ( ۱)- حدید/ ۳٫
[۱۰] آیتاللّه العظمى مظاهرى، رساله توضیح المسائل، ۱جلد، مؤسسه فرهنگى مطالعاتى الزهرا(س) – اصفهان، چاپ: پانزدهم، ۱۳۸۹٫
Leave a Reply